13 Haziran 2015 Cumartesi

Çocuk Ve Bebeklerde Yeme Problemi


Öncelikle bilindiği gibi yemek yemek temel ihtiyaçlarımızdan biridir. Yemek yemeden yaşamak mümkün olmadığı gibi acıkmadan yemek yemekte mümkün değildir. Sizler acıkmadan zoraki yemek yedinizmi hiç ben yemedim denesem de yiyemem zaten o yemekten direk tiksinirim işte çocuklar ve bebeklerdede bu böyle. 

Açlıgın verdiği etkiyle insanda sinirlilik hırçınlık oluşur. Temel ihtiyacımızı karşılayana kadarda bu değişmez. Midemizde bi kuruntu bi boşluk hissederiz ve bu bizi rahatsız eder. Aynı zamanda mide beynimizi aç olduğumuza dair uyarır ve o an yemek yemektn bşka bişey düşünemez oluruz. Bu bebektn yaşlıya bütün insanlar için böyledir. 

İşte o an da önümüze ne konsa büyük bi iştahla yeriz çünkü o an önemli olan tek şey karnımızı doyurmaktr değilmi ? 

Bütün ebeveynlerin yaptığı zoraki yedirme yanılgısını bende denemedim desem yalan olur. Özellikle iştahsız olduğu dönemde hemde. Aslında ne kdr yanlış olduğunu geç olsada deneme yanılma yöntemyle öğrenmiş oldum. Bebeklerin dünyaya geldkleri andan itibarn yemeye illaki ihtiyaçları var ve kendilerini ifade edemedkleri içinde bunu ağlayark gösteriyolar. Hiç bir çocuk hiç bir bebek aç kalamz buna emin olalım öncelikle. Onlarn bedenleri bünyeleri yetişkinler kadar sağlm değildir . İradelerine sabretmeyi öğretemicek kadar küçüklerdir deneyimsizlerdir çünki.

Biz anneler çocuğumuzun yemesinden ve uyumasndan büyük zevk alırız bu bi gerçek. Peki onlarn ne istediğini anlayabiliyormuyuz gerçektn ? Yani yemek yemek istediğine emin myiz yda uygun zaman o zamanmı ? Belki o an bi sıkıntısı var şöyle bi örnek vermk istiyorm. Biliyorsunuz diş çıkarma dönemi bebeklern iştahlarndada azalma görülebiliyor. Ama biz anneler olarak bunu kabullenemiyoruz. İlla doydugundan emin olmalıyız gbi bi hsse kapılıyoruz. Peki siz bi düşünün bakalm dişiniz çok ağrıyor yda başınız fark etmez. Yemek yemek iistermisinizz yani aklınıza yemek yemek gelirmi o an sadece agrılı bölgeye odaklanırsınz çünki beyin başka bişey düşünmenize izin vermez. Yda grip oldunuz öksürük var boğaz agrısı var ve hastalıgn verdiği etkiyle de ağız tadınız değişmiş yemek yemek istermisiniz yani iştahlamı yerssiniz hayırr sadece açlıgınızı az da olsa giderirsinz bu size o anlık yeter tadını alamadıgınızdan yda ağrıdn sızıdan iştahınız düşüştedir. İşte bebeklerimiz çocuklarımızda böyle. Onlarn dili yookki ifade edebilsnler size anne hastaym iştahım yok demeleri için sizin yemesine zorladıgınız yaşları çoktn geçmiş olmaları gerekir. 

Yani anneler zorla yemek yedirmek çok ama çok yanlış ters tepebilir haberiniz olsun. Sevdiği bir yemeğide sevmez hale getirmeyn onları yemeklerden tiksindirmeyn lütfen. Yemek yedirmek için iştahsızsa eğer bebeğiniz yda çocuğunuz doğru anı kollayın iyice acıkmasına izin verin. Yemiyorsa yemesn zorlamaynn. 

Birde şu konu varki benim en kızdığım konular arasnda. Yemek yersen .... verirm yersen parka gideriz gbi yemeğe ödül koymak yda yemediği için cezalandırmak kızmak küserim ağlarım giderim vs gbi sözler söylemekk yapmayn anneler yemek yemek bir ihtiyaçtır o sırf karnını doyurdu diye ödül almak zorunda değillki bu onun temel gereksinimi yaşamk için yemek zorundayız değilmi yda sırf yemedi diye ceza veremezsiniz ona yemek istemiyorsa yemez  mecbur değildir çünki. Bu bu kadar basit bi mantık 

Ödülle yemek yiyen çocuklar ilerde her başarılarının takdirini karşılığını görmek isteyecekler her zmn anne baba yanında olamayacakki onları belkide takdir eden kimseleri olmayacak bu onların psikolojilerinde büyük bi sarsıntıya neden olmazmı ben neden takdir edilmiyorm diye düşünmezlermi 

Şuan bize ufak görünen her ayrıntıyı düşünmemz gerekiyor çocuklarımızın ilerde kendi başlarına bir birey olacaklarını unutmayalm lütfen. 

Ve yine yapılan bir yanlıştan bahsedelim. Tv karşısında yemek yedirmek. Çocuğunuz bi yere odaklandığında fırsattan istifade arka arkaya kaşıkları veriyorsunuz evet. Ama onun bu yemekten hiç bir tad almadığınıda biliyormusunuz. Bırakında çocuk ne yediğini bilsin damak tadı oluşsun. Peki ne yapmalıyız diyorsanız

Öncelikle çocuğunuzun aç anını kollayın.

Sonra ona yedirdiğiniz yemeyin güzel olduğunu anlıyorsa sözle anlamıyorsa yüz ifadenizle yermiş gibi yaparak gösterin.

Yemekleri az az koyun doymadysa yine verirsiniz.

Asla zorla yedirmeyin.

Yemiyorsa o an bırakın kararlı olun ki sizi net anlasın. Unutmayın ısrar ters tepki yapar.

Sevmediği şeyleri sevdikleriyle karıştırabilirsiniz. Az da olda sevmediğinin de vitaminini alır. Mesela oğlum avokadoyu sonradan sevmemeye başladı. Bende muzla karıştırıp yediriyorum. Ama sevmediği şeyi daha az koyarak yapın.

Her gün yeni besinler denemeye çalışın. Bebekler için özellikle çünki onların damak tadları henüz tam oluşmamıştır.

Ve unutmayın hiçbir çocuk aç kalmaz. Aç kalsa zaten duramaz ağlar hırçınlaşır. Siz doymadığını düşünmeynn ;)

Sormak istediklerinizi belirtin..

Sevgiyle kalın :)